Αιωροπτερισμός

Η χαρά τού να πετάς

Η πτήση, η χαρά, πετάω στα σύννεφα, πετάω από τη χαρά μου. Λέξεις και νοήματα άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Όταν ζεις στιγμές ευτυχίας, αλαφραίνεις, εγκαταλείπεις το βάρος της ζωής. Αντίστοιχα, όταν πετάς, το συναίσθημα είναι τόσο όμορφο που μόνο χαμόγελο φέρνει στα χείλη. Γίνεσαι πουλί. Και ο αιωροπτερισμός –κοινώς «αετός»– είναι το άθλημα που προσομοιάζει στα πουλιά, τόσο λόγω του ονόματος και των φτερών της συσκευής, όσο και λόγω της στάσης του σώματος κατά την πτήση.

Μια κλασική ερώτηση μεταξύ των πιλότων είναι τι ήταν αυτό που τους έκανε να πάρουν την απόφαση να μάθουν να πετάνε. Η Μαρία, φίλη και δασκάλα φλαμένγκο, μου είχε πει ότι έβλεπε στα όνειρά της ότι πετούσε. Εγώ θυμάμαι ότι, από μικρός, έγραφα στις εκθέσεις ότι θα ήθελα να γίνω πιλότος. Όταν ήμουν περίπου 20 χρονών, πρωτοέμαθα για τον αετό, μου φάνηκε φανταστικό, αλλά θεώρησα τότε ότι θα είναι κάτι τρομερά επικίνδυνο, χωρίς να γνωρίζω. Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 20 χρόνια ακόμα για να βρεθεί στο διάβα μου ένας άλλος πιλότος και να μου εξηγήσει πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα. Και έτσι ξεκίνησα τελικά τη δραστηριότητα που έμελλε να γίνει η αγαπημένη μου. Ξεκίνησα να πετώ με αετό πριν από επτά χρόνια. Μέσα από την εμπειρία μου μπορώ να πω ότι τα συναισθήματα που νιώθει κάποιος είναι πρωτόγνωρα και μοναδικά. Τι να πρωτοθυμηθώ; Την πρώτη ψηλή πτήση όπου επιτέλους κατακτάς την ικανότητα να πετάς μόνος σου; Το πρώτο ισχυρό θερμικό, που με ανέβασε σε χρόνο μηδέν χίλια μέτρα πιο ψηλά; Το πρώτο ταξίδι μεγάλης απόστασης όπου ταξιδεύεις με μόνη πηγή ενέργειας τις δυνάμεις της φύσης; Τα φαντασμαγορικά θεάματα εναλλαγών σκηνικού πάνω από τις κορυφογραμμές; Με τα σύννεφα να κινούνται ταχύτατα και να αλλάζουν αστραπιαία το τοπίο σε ένα παιχνίδι φωτός και σκιάς… Να περνάς μέσα από τα σύννεφα κι ενώ εσύ δεν κινείσαι, να τρέχουν αυτά προς εσένα! Έρωτας. Είναι η μόνη έννοια που μπορεί να αγγίξει την αίσθηση που έχεις όταν πετάς με αετό. Θέλεις να βρεθείς ξανά και ξανά στο βουνό και να το ξαναζήσεις. Δεν το χορταίνεις ποτέ. Γι’ αυτό και βλέπεις ανθρώπους να πετάνε ακόμα και μετά τα 60 τους χρόνια! Πρώτα απ’ όλα, η ελεύθερη πτήση είναι υπέρβαση. Χωρίς πρόσθετη ενέργεια αλλά εκμεταλλευόμενος μόνο τις φυσικές πηγές, ίπτασαι. Το να εγκαταλείψεις όμως το έδαφος και να βρεθείς στον αέρα μόνος σου χρειάζεται κότσια. Όλοι φοβούνται πριν το κάνουν και όταν το πραγματοποιούν, όλοι μαγεύονται. Και βέβαια, το συναίσθημα της πρώτης πτήσης πάντοτε μένει αξέχαστο. Ξεπερνάς το δέος τού να βρεθείς στον αέρα και γίνεσαι κι εσύ πουλί. Απογειώνεσαι, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Ο αετός είναι σχετικά ασφαλής πτητική συσκευή. Οι πιθανότητες και οι κίνδυνοι να συμβεί κάτι στον αέρα είναι ελάχιστες. Στην απογείωση αλλά κυρίως στην προσγείωση χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή. Βέβαια, με την κατάλληλη εκπαίδευση και τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας, το αεράθλημα μόνο απόλαυση μπορεί να σου προσφέρει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι έχεις την πολυτέλεια να ξεχνιέσαι. Οφείλεις να είσαι συγκεντρωμένος κάθε στιγμή, χρειάζεται να λαμβάνεις αποφάσεις γρήγορα και να αντιδράς ακόμη πιο γρήγορα. Για μένα, ίσως όπως και κάθε ενασχόληση, αποτελεί και αυτή πνευματικό μονοπάτι. Χρειάζεται ωριμότητα, διαύγεια και, το κυριότερο απ’ όλα, πειθαρχία και εγκράτεια. Οποιοδήποτε λάθος μπορεί να κοστίσει ακριβά. Για την εκπαίδευση, απαιτούνται συνήθως 6 με 8 εκπαιδευτικές ημέρες. Τα μαθήματα περιλαμβάνουν αρχικά τρέξιμο σε ελαφρώς κατηφορικό έδαφος, κατόπιν πτήση από μικρό ύψος σε λόφο όπου μαθαίνεις να προσγειώνεσαι και τέλος πτήση από ψηλά στο βουνό, όπου και ολοκληρώνεται η βασική εκπαίδευση αποκτώντας τη γνώση πώς να προσεγγίζεις την προσγείωση. Όσο πιο συχνά πηγαίνει κάποιος τόσο πιο σύντομα γίνεται πιλότος. Όταν ολοκληρώσεις τη βασική εκπαίδευση, δεν μένει παρά να αποκτήσεις τον εξοπλισμό και είσαι έτοιμος πια για την εξερεύνηση των αιθέρων! Χρειάζεσαι έναν αετό, την κατάλληλη στολή με την οποία είσαι αναρτημένος στην πτητική συσκευή, αλεξίπτωτο, όργανα, κράνος, επιγονατίδες. Το κόστος του εξοπλισμού εξαρτάται από την ποιότητά του, εάν είναι καινούριος ή μεταχειρισμένος κ.λπ. Συνήθως ξεκινάμε από φθηνότερο εξοπλισμό και με τον καιρό, όσο βάζουμε πτήσεις, φροντίζουμε να τον αναβαθμίζουμε. Οι εκπαιδευτές στην Ελλάδα είναι έμπειροι και υπεύθυ - νοι. Προσωπικά είχα την τύχη να βρίσκομαι δίπλα σ’ ένα μεγάλο και σπουδαίο δάσκαλο, τον Γιώργο Καραχάλιο, πραγματικό μέντορα, με γνήσια αγάπη για το άθλημα, που χωρίς αυτόν πιστεύω ότι σχεδόν θα είχε εκλείψει. Η διδαχή του έχει αποφθέγματα που περιέχουν σοφία για την ίδια τη ζωή. «Προσέχετε μην καβαλήσετε το καλάμι», μας λέει. Πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Να κάνουμε πράγματα ανάλογα με τις δυνατότητές μας. Να πετάμε τόσο ώστε να μας μείνουν δυνάμεις και για την προσγείωση. Για να ξαναπετάξουμε την επόμενη φορά… Και η διάθεσή του, να μας προχωρήσει όσο μπο - ρούμε και ακόμα παραπέρα. Του χρωστάω πολλά, όπως και οι περισσότεροι από εμάς, γιατί σχεδόν όλους αυτός μας έκανε πιλότους. Αμέτρητες φορές με έσωσε, όπως κάποτε που κινδύνεψα στον αέρα, και ενώ και ο ίδιος πετούσε, έκανε τα αδύνατα δυνατά ώστε να προσγειωθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και να με βοηθήσει από το έδαφος. Διδάσκει την αλληλεγγύη, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα μαθήματα για τον άνθρωπο. Εύλογα θα αναλογίζεστε πώς πολλές φορές πετάμε με τις ώρες σε ελεύθερη πτήση χωρίς καμία ενεργειακή πηγή. Υπάρχουν δύο τρόποι για να κερδίσεις ύψος. Ο ένας είναι η δυναμική πτήση ή soaring. Ο άνεμος που έρχεται προσήνεμα στο βουνό λόγω της μορφολογίας της πλαγιάς, παίρνει ανοδική πορεία για να εκφύγει πάνω από την κορυφή. Πετώντας κοντά στο βουνό, εκμεταλλεύεσαι το ανοδικό αυτό ρεύμα και κερδίζεις ύψος, που πολλές φορές σε πηγαίνει πάνω από την κορυφή. Ο δεύτερος τρόπος είναι η θερμική πτήση, τα θερμικά που ανέφερα και παραπάνω. Το θερμικό είναι μια ζεστή μάζα αέρα που ξεκολλάει από το έδαφος και ανεβαίνει περιστροφικά και σε μορφή στήλης κάθετα προς τον ουρανό. Όταν το εντοπίσεις, το κυκλώνεις ή το βιδώνεις, όπως λέμε. Πραγματοποιείς δηλαδή συνεχείς στροφές 360 μοιρών επιδιώκοντας να παραμένεις στο ανοδικό ρεύμα. Τότε αυτό σε οδηγεί στη βάση των νεφών, που συνήθως είναι και το μεγαλύτερο ύψος στο οποίο μπορείς να φτάσεις. Το να κυκλώνεις ένα θερμικό είναι από τα ομορφότερα βιώματα της πτήσης, ίσως το ομορφότερο. Πάντα το αισθάνομαι σαν χορό. Χορός στον αέρα που σε εκτοξεύει στα ουράνια! Πολλές φορές, όταν είναι δυνατό το θερμικό, σε κάθε στροφή ανεβαίνεις τόσο πολύ, που βλέπεις το τοπίο να αλλάζει. Στον Κιθαιρώνα, χαρακτηριστικά, που είναι το μέρος όπου πηγαίνουμε για πτήση συχνότερα απ’ όλα τα άλλα κοντά στην Αθήνα, με το που περνάς το ύψος της κορυφής, αποκαλύπτεται ξαφνικά μπροστά σου ολόκληρος ο Κορινθιακός κόλπος να λάμπει στο φως του ήλιου. Ένα θέαμα μαγευτικό…

Να περνάς μέσα από τα σύννεφα κι ενώ εσύ δεν κινείσαι, να τρέχουν αυτά προς εσένα! Έρωτας. Είναι η μόνη έννοια που μπορεί να αγγίξει την αίσθηση του να πετάς με αετό. Θέλεις να βρεθείς ξανά και ξανά στο βουνό και να το ξαναζήσεις.

Πάνω από την γέφυρα των Σέρβιων
Καρέ καρέ η απογείωση
Προετοιμασία για απογείωση
Το ανεμούριο, απαραίτητο στην απογείωση και την προσγείωση για να μας δείχνει την κατεύθυνση του ανέμου
Σε κοινό ανοδικό πάνω από τα Σέρβια

Μέχρι και στη χώρα μας έχουν καλυφθεί αποστάσεις της τάξης των 180 χλμ. Το παγκόσμιο ρεκόρ βέβαια έχει σημειωθεί στο Τέξας και είναι περίπου 740 χλμ. σε μία και μόνη πτήση 11 ωρών περίπου!

Με τον αετό, όπως και με τις άλλες συσκευές ελεύθερης πτήσης, εκτός από το να πετάς πολλές ώρες, μπορείς ακόμη και να ταξιδέψεις! Μέχρι και στη χώρα μας έχουν καλυφθεί αποστάσεις της τάξης των 180 χλμ. Το παγκόσμιο ρεκόρ βέβαια έχει σημειωθεί στο Τέξας και είναι περίπου 740 χλμ. σε μία και μόνη πτήση. Εγώ ο ίδιος έχω πετάξει μέχρι και 5 ώρες, ενώ το παγκόσμιο ρεκόρ ήταν μια πτήση 11 περίπου ωρών! Πιθανόν τώρα να αναρωτιέστε αν κάποιος βαριέται τόσες ώρες να πετά. Η απάντηση είναι φυσικά αρνητική! Είσαι σε μόνιμη εγρήγορση και αναζητάς καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης τρόπους για να ανεβαίνεις. Αυτό είναι και το μεγάλο ενδιαφέρον της ελεύθερης πτήσης σε σχέση με τη μηχανοκίνητη. Πετάς με τις δικές σου μόνο ικανότητες και γνώσεις. Διψάς, πεινάς; Εγώ προσωπικά όταν πετάω, ούτε διψάω, ούτε πεινάω, ούτε πίνω, ούτε τρώω, όσες ώρες και να πετάξω. Οι περισσότεροι πιλότοι πάντως έχουν μαζί τους νερό σε ασκί στη στολή τους και το πίνουν με ένα σωληνάκι. Κουράζεσαι; Και βέβαια κουράζεσαι, αλλά με τον καιρό και την εμπειρία μαθαίνεις να χαλαρώνεις και να καταναλώνεις λιγότερες δυνάμεις. Φυσικά, όταν έχεις σκοπό να πραγματοποιήσεις μια πολύωρη πτήση, φροντίζεις να είσαι σε καλή φυσική κατάσταση, να έχεις κοιμηθεί καλά και να είσαι πλήρης βιταμινών! Η καλύτερη εποχή για να πραγματοποιήσεις μεγάλες και χορταστικές πτήσεις είναι από την άνοιξη μέχρι το φθινόπωρο. Οι καλοκαιρινοί μήνες, και ιδιαίτερα ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, είναι συνήθως οι προτιμότεροι, καθώς είναι οι πιο ζεστοί. Τότε τα θερμικά είναι πολλά και οι βάσεις των νεφών υψηλές. Βέβαια και τον χειμώνα γίνονται πτήσεις, συνήθως όμως μικρότερες σε διάρκεια και ύψος. Το ύψος στο οποίο μπορείς να φτάσεις είναι σε σπάνιες περιπτώσεις μέχρι και 4.000 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Όσο ψηλότερα ανεβαίνεις, αρχίζεις και συνειδητοποιείς ότι ο κόσμος μας στρογγυλεύει. Η θέα, αλλά και το θέαμα από ψηλά είναι πολλές φορές εντυπωσιακά πέρα από κάθε φαντασία και η γαλήνη, η πληρότητα που νιώθεις ξεπερνά κάθε περιγραφή. Για την απογείωση χρειάζεσαι κάποια μέτρα ομαλής πλαγιάς βουνού χωρίς εμπόδια. Ο άνεμος πρέπει να είναι προσήνεμος. Η πιο κατάλληλη ένταση για να απογειωθείς είναι τα 3 με 4 μποφόρ. Η προσγείωση προϋποθέτει να έχεις βρει ένα ικανοποιητικά μεγάλο και επίπεδο καθαρό χωράφι χωρίς εμπόδια και να έχεις τοποθετήσει ένα ανεμούριο που θα σου δείχνει τη διεύθυνση του ανέμου. Πάντα απογειωνόμαστε και προσγειωνόμαστε κόντρα στον άνεμο – στην απογείωση για να μας σηκώνει και στην προσγείωση για να μας φρενάρει. Υπάρχουν πολλές τοποθεσίες σε όλη την Ελλάδα κατάλληλες για πτήση με αετό και ενδεχομένως και κάποιες που δεν έχουν αξιοποιηθεί. Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται αγώνες με έδρα τα Σέρβια Κοζάνης. Φέτος, το πανελλήνιο πρωτάθλημα θα γίνει 18-25 Ιουλίου. Όσοι ενδιαφέρεστε μπορείτε να έρθετε και να γνωρίσετε το άθλημα και τους πιλότους από κοντά. Πληροφορίες με τα τηλέφωνα των σωματείων μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση www.hang-gliding. gr. Επίσης μπορείτε να επικοινωνήστε απευθείας με τον Γιώργο Καραχάλιο, στο τηλ. 6936969029. Ελπίζω να απολαύσατε την ξενάγηση και για τους επίδοξους πιλότους «…ραντεβού στον αέρα!»

Αετοί κυκλώνουν μαζί θερμικό για να κερδίσουν ύψος
Απογείωση στο Ύπατο

Προτάσεις

0
Shares

Σας αρέσει το site μας?

Ακολουθήστε μας στα social και δεν θα το μετανιώσετε...

0
Shares