Οι συνομήλικοί μου κι εγώ περιπλανηθήκαμε στην εφηβεία μας σαν την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Γεννηθήκαμε στα χρόνια τα αθώα, τα πολυτραγουδισμένα, εκεί, στα τέλη της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις αρχές εκείνης του ’60. Δεν βιώσαμε πόλεμο, μεγαλώσαμε όμως με τις ιστορίες και τις συνέπειές του. Ζήσαμε τη Χούντα κι έχουμε αναμνήσεις, όμως τη «χρυσή εφηβεία» μας τη ζήσαμε στη μεταπολίτευση. Ευλογηθήκαμε να προλάβουμε τους μεγάλους μας ποιητές ζωντανούς, να τους δούμε και να τους ακούσουμε ν’ απαγγέλουν. Ακούσαμε τους δύο Μάνους και τον Μίκη να παίζουν τις εξαίσιες μουσικές τους σε χώρους μικρούς αλλά και σε γήπεδα. Κι όσο για το θέατρο, είδαμε τη Λαμπέτη και τον Χορν να κάνουν τα μάγια τους πάνω στη σκηνή και να μας κρατήσουν, για πάντα, αιχμαλώτους δεμένους στα σανίδια της. Προλάβαμε τις τελευταίες σκηνοθεσίες του Κάρολου Κουν, όμως το δικό μας «Υπόγειο» – από το 1981 και μετά – ήταν το Θεατράκι της Οδού Κυκλάδων. Ο χώρος όπου, απόλυτος άρχων και μέγας μάγιστρος, ήταν ο Λευτέρης Βογιατζής. Όμως δεν τον είδα εκεί για πρώτη φορά. Καλοκαίρι του ’80 στο Άλσος Παγκρατίου και “ΑΝΑΝΤΑΜ ΠΑΠΑΝΤΑΜ”, μια ιστορική παράσταση, από πολλές απόψεις. Το ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΘΕΑΤΡΟ έχει γίνει ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΗΝΗ κι αυτή είναι η πρώτη της παράσταση. Είναι η τελευταία φορά που η θρυλική ομάδα, που αναβίωσε και δόξασε την ελληνική επιθεώρηση, θα παίξει στο θέατρο του Άλσους Παγκρατίου, που επί επτά συναπτά έτη υπήρξε το “σπίτι” της. Ο τότε υπουργός Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, Γεώργιος Πλυτάς, θα το γκρεμίσει και στη θέση του θα στήσει δυο μπασκέτες. Ο Λευτέρης Βογιατζής συνεργάζεται, για μία και μοναδική φορά, με την ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΗΝΗ. Τον θυμάμαι μ’ αυτό το φαντεζί, λαμέ κοστούμι της επιθεώρησης να τραγουδά το “Yellow Thlipsis”, σε μουσική του Λουκιανού Κηλαηδόνη, μόνιμου και αναντικατάστατου συνεργάτη του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΣΚΗΝΗΣ. Τον επόμενο χρόνο θα παίξει στη “ΣΑΡΑ”, δίπλα στο ιερό τέρας με το όνομα Έλλη Λαμπέτη (στην τελευταία της παράσταση) και θα ιδρύσει τη δική του “ΣΚΗΝΗ”. Από τότε – και μέχρι το τέλος – δεν έχασα καμία του παράσταση, ούτε μία. Ο Βογιατζής έκανε τη διαφορά στο θέατρο και την παρουσία του αισθητή. Από τη στιγμή που έμπαινες στο φουαγιέ κι έπιανες στα χέρια σου το πρόγραμμα της παράστασης, τόμο κανονικό, βιβλίο με απίστευτο υλικό, μέχρι την είσοδο στην αίθουσα, που την έβλεπες να μεταμορφώνεται μαγικά από έργο σε έργο, από παράσταση σε παράσταση. Ο Λευτέρης Βογιατζής ήταν κυρίως θεατράνθρωπος, αν και έπαιξε και σε 14 ταινίες, οι περισσότερες από αυτές σε σκηνοθεσία του φίλου του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Στο ραδιόφωνο, ήταν ο Πρίγκηπας στην εμβληματική και αξεπέραστη «ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ» (1977-1980) του Τρίτου Προγράμματος, υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι. Στην τηλεόραση τον είδαμε μόνο σε τέσσερα θεατρικά έργα και σε ένα επεισόδιο (από τα τρία συνολικά) της σειράς φαντασίας της ΕΡΤ «ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ».
Δεν ήταν σταρ ο Βογιατζής, δεν υπήρξε ποτέ μόδα, παρόλο που το θέατρό του ήταν πάντα γεμάτο. Δύσκολος, αυστηρός με τους άλλους και πρωτίστως με τον εαυτό του, δεν έκανε εκπτώσεις, ζούσε για το θέατρο και μέσα από αυτό. Δεν αναλώθηκε «μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου, μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες». Υπήρξε αφοσιωμένος κι ακάματος εργάτης του θεάτρου. Όταν σκηνοθετούσε μια παράσταση, μετακινιόταν σε όλο το μήκος και το πλάτος της σκηνής για να έχει εικόνα του τι βλέπει ο θεατής, ανάλογα με τη θέση που καθόταν, καθώς γνώριζε ότι μια εικόνα αλλάζει ανάλογα με την οπτική από την οποία τη βλέπει ο καθένας. Μας χάρισε, έτσι, υπέροχες παραστάσεις αρχαίου δράματος, κλασικού και σύγχρονου παγκόσμιου ρεπερτορίου, νεοελληνικού έργου, χαράζοντας ανεξίτηλα και βαθιά το όνομα, το όνειρα και το έργο του στον θεατρικό κόσμο της Αθήνας (της πόλης που γεννήθηκε και πέθανε) και όχι μόνο. Στις 4 Αυγούστου του 2012, ήμουν ανάμεσα στο κοινό της Επιδαύρου που τον αποθέωσε στο τέλος της παράστασης του «ΑΜΦΙΤΡΥΩΝΑ», που ήταν και το τελευταίο έργο που σκηνοθέτησε. Δεν θα προλάβαινε να παίξει στη χειμερινή σαιζόν του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, ο καρκίνος με τον οποίο πάλευε θα τον νικούσε. Εφέτος έκλεισαν δέκα χρόνια που ο Λευτέρης Βογιατζής κάνει θέατρο (γιατί σίγουρα αυτό κάνει) σε άλλους κόσμους και άλλες διαστάσεις. Για όλους εμάς που τον παρακολουθούσαμε βήμα προς βήμα, κυριαρχεί στις αναμνήσεις μας κι έρχεται ακόμα στα όνειρά μας με το λαμέ ρούχο του Yellow Thlipsis, τα κοστούμια του Λάκη Λοΐζου στο «ΑΚΡΟΠΟΛ», το χαρακτηριστικό γαλλικό ρο του πρίγκηπα της «ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗΣ», με όλους του τους ρόλους και όλες του τις σκηνοθεσίες. Και η «thlipsis» μας παίρνει όλα τα χρώματα...