Skip to main content

Μόνοι και Μαζί

Ένα αλλιώτικο ταξίδι στο Ψ.Ν.Α. Δαφνί

Μόνο σαν ταξίδι μπορώ να δω αυτήν τη συγκλονιστική εικαστική έκθεση στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, που λάμβανε χώρο όλον τον Οκτώβριο στην πτέρυγα του Μποδοσάκειου κτιρίου. Με αφορμή τα 100 χρόνια λειτουργίας του, το Δαφνί άνοιξε τις πόρτες του, γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στο «μέσα» και στο «έξω», μέσα από ένα ταξίδι στο εσωτερικό σύμπαν του ανθρώπινου ψυχισμού, όπως το είδαν ενενήντα καλλιτέχνες.

«Μόνος – Μαζί, Δεύτερη ευκαιρία» ήταν ο τίτλος της έκθεσης, που αποτέλεσε ιδέα του Κωνσταντίνου Κανταρτζή, καλλιτέχνη και ιατρού δερματολόγου στο Δαφνί, ο οποίος ανέλαβε και τον συντονισμό της. Ενενήντα σπουδαίοι καλλιτέχνες κλήθηκαν να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα με βάση τη συγκεκριμένη θεματική, έργα που παρουσιάστηκαν μέσα στα δωμάτια που έως πρότινος φιλοξενούταν ασθενείς του νοσοκομείου. Το ίδιο το γεγονός δεν μπορεί παρά να σε υποβάλλει με τον απόηχό του, τόσο ως επισκέπτη, πόσο μάλλον ως καλλιτέχνη. Ένα γυναικείο σώμα, φτιαγμένο από μπετό, ακουμπά με τα χέρια ανοιχτά επάνω σε μια σιδερόβεργα. Μοιάζει να αιωρείται αφημένο επάνω στον σταυρό του, μόνο που εδώ ο σταυρός τον στηρίζει. Είναι «Η θέση του ανθρώπου», όπως σημειώνει η καλλιτέχνις Γιούλη Στυλιανίδου· ο άνθρωπος που αναζητά την αλήθεια του επάνω σε αυτό το σώμα: την αποδοχή, αλλά και τις ρωγμές του· τις πληγές, την αντοχή, την ευαλωτότητά του… Τοποθετημένο στην είσοδο, αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στις δύο αυτές μεγάλες ενότητες που φιλοδοξεί να σκιαγραφήσει η έκθεση: Μόνος και Μαζί. «Μόνος, όπως έρχεσαι στη ζωή, μόνος όπως αντιμετωπίζεις τα ζητήματα της ψυχικής υγείας και του μυαλού, μόνος όπως φεύγεις απ’ τη ζωή, αλλά και μαζί…», θα μας πει ο Παναγιώτης Πάγκαλος, καθηγητής Αρχιτεκτονικής και καλλιτεχνικός επιμελητής της έκθεσης, ο οποίος θα μας ξεναγήσει στα ενδότερά της. «Μαζί πορευόμαστε στη ζωή, μαζί πολεμάμε, μαζί αντιμετωπίζουμε το σκοτάδι, μαζί φτιάχνουμε τον κόσμο…»

Οι αλυσίδες του νου

Ένα χαλί φτιαγμένο από αλυσίδες «ανοίγει» την ενότητα της μοναξιάς. «Είναι οι αλυσίδες του νου, το μόνο πράγμα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, αυτές που μας δένουν με δεσμεύσεις, απαγορεύσεις, φοβίες, πράγματα από τα οποία το μυαλό εγκλωβίζεται και δεν μπορεί να απελευθερωθεί, φτάνοντας τελικά να νοσεί προσπαθώντας να ανταπεξέλθει», εξηγεί ο Παναγιώτης Πάγκαλος, προσκαλώντας μας και σε ένα πέρασμα από την αίθουσα του υπογείου. «Αυτοπροσωπογραφίες από τη διάρκεια της καραντίνας» ονομάζει το έργο του ο Νίκος Γιαβρόπουλος, που το τοποθετεί μέσα σ’ αυτό το κλειστοφοβικό περιβάλλον, ανακαλώντας τις μνήμες του φόβου και της μοναξιάς που σχεδόν όλοι βιώσαμε την περίοδο εκείνη. Μια καθηλωτική βιντεοπροβολή όπου ένας άνθρωπος μόνος, λειτουργεί σε επαναλαμβανόμενες λούπες μοιάζοντας να έχει χάσει τον εαυτό του, σε αυτήν τη νέα κανονικότητα, φέρνοντας στην επιφάνεια την ευαλωτότητα του ανθρώπινου ψυχισμού απέναντι σε αντίξοες συνθήκες. Ένα σώμα με διττή ταυτότητα απασχολεί την Εύα Στεφανή στη βιντεοπροβολή της, όπου παρουσιάζει έναν άνθρωπο διττό, με γυναικείο στήθος και ανδρικά γεννητικά όργανα. Ένα σώμα υπαρκτό, εγκλωβισμένο στον ίδιο του το εαυτό, παλεύοντας να γίνει αποδεκτό σε μια κοινωνική συνθήκη που το αποκλείει· ένα σώμα μόνο. Την έννοια της ατελούς ύπαρξης επιχειρεί να φωτογραφίσει με «τρία έργα σε βάσεις» και ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης. Μοιάζουν με παιχνίδια, αναπαριστούν όμως τον διπολισμό, τις φοβίες και τον θάνατο – ίσως και αυτόν του έρωτα - άνθρωπο ανήμπορο να αντιμετωπίσει τη ζωή. Την έννοια του τραύματος φωτίζουν (κυριολεκτικά) η Λύδια Κολλιά και η Νεφέλη Κυρίτσου και το καταφέρνουν περίφημα μέσα από τη βιντεοπροβολή τους. Μια αθλήτρια του poll dancing, επιχειρεί σε σχέση με το φως και τη σκιά ώστε να οδηγηθεί στη διαδρομή της ανάτασης. Μια συνεργασία που δεν είναι πάντοτε εφικτή, ένα σώμα με τη σκιά πίσω του να έχει καταρρεύσει, μη μπορώντας να το ακολουθήσει στις επιθυμίες του… Μοιάζει να προσπαθεί συνεχώς να υπερβεί τις δυνατότητές του, χωρίς, όμως, τη συνεργασία της σκιάς που οδηγείται από το τραύμα, αφήνοντάς τελικά το σώμα μόνο... Την ίδια αυτή ανημποριά επιχειρεί να σκιαγραφήσει και η Ερμιόνη Συρογιανουπούλου, τοποθετώντας μια μάζα από σιδερένιο σύρμα επάνω στο κρεβάτι νοσηλείας, στη θέση του ασθενή, ένα σώμα εγκλωβισμένο στη δίνη ενός φαινομενικού ανέμου από σύρμα και πάλι, ανήμπορο να αντισταθεί στη δύναμη που έχει κυριαρχήσει επάνω του… Μια συρμάτινη κουρτίνα κρύβει τη γύμνια του, αλλά και την ψυχική του κατάσταση, προστατεύοντάς το από το βλέμματα των άλλων… Κι είναι τελικά το βλέμμα των άλλων που εντείνει αυτήν την αίσθηση της μοναξιάς; Αυτό το ερώτημα θέτει ο Αλέξανδρος Ψυχούλης από τον Βόλο, στο έργο του με την ονομασία «Vandalist ». Όπως ο ίδιος σημειώνει: «η συνθήκη εντός της οποίας αισθάνομαι τη μέγιστη μοναξιά είναι εντός του πλήθους, όταν δεν μπορώ να επικοινωνήσω, όταν δεν μπορώ να αλληλοεπιδράσω με τους άλλους». Έτσι, προσκάλεσε τον καλλιτέχνη του δρόμου RTMone να γεμίζει τους τοίχους του δωματίου με φιγούρες που παραπέμπουν σε καρτούν και στη συνέχεια ήρθε ο ίδιος να βανδαλίσει τα μάτια του χαρούμενου αυτού πλήθους, καίγοντάς τα... Συγκλονιστικά βλέμματα πρωταγωνιστούν και στις φωτογραφίες του Γιώργου Κατσάγγελου, βλέμματα που μιλούν – σχεδόν κραυγάζουν – σε μια συλλογή πορτραίτων που ο ίδιος έχει τραβήξει μέσα στα χρόνια από ασθενείς ψυχιατρικών κλινικών...

«Μόνος, όπως έρχεσαι στη ζωή, μόνος όπως αντιμετωπίζεις τα ζητήματα της ψυχικής υγείας και του μυαλού, μόνος όπως φεύγεις απ’ τη ζωή, αλλά και μαζί. Μαζί πορευόμαστε, μαζί πολεμάμε, μαζί φτιάχνουμε τον κόσμο…»

«Η θέση του ανθρώπου» της Γιούλης Στυλιανίδου.
«Just leave me alone», μαρμάρινο βάζο νεκροταφείου, του Θοδωρή Ζαφειρόπουλου.
«Άτιτλο» από τη σειρά «Τρία έργα σε βάσεις» του Παναγιώτη Λαμπρινίδη.
Οι εφιάλτες του Μάριου Σπηλιόπουλου, καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ.
Βασίλης Γκούμας, «Απόπειρες προσδιορισμού».

«Ποτέ άλλοτε οι στέγες των σπιτιών των ανθρώπων δεν ήταν τόσο κοντά η μια στην άλλη όσο είναι σήμερα, και ποτέ άλλοτε οι καρδιές των ανθρώπων δεν ήταν τόσο μακριά η μια από την άλλη, όσο είναι σήμερα…»

Εγώ κι εσύ

Γόνιμες γεφυρώσεις σε τόπο κοινό, επιχειρεί να αναδείξει η έκθεση και ως τώρα το καταφέρνει περίφημα, μακριά από το στίγμα της ψυχικής ασθένειας που τελικά αφορά όλους μας και είναι πολύ πιο κοντά απ’ όσο νομίζουμε ή θέλουμε να δούμε. «Εγώ», ονομάζει το έργο του ο Κώστας Τηλιγάδης, ένας βιωματικός διάλογος με τον τελευταίο κάτοικο του δωματίου, γεφυρώνοντας τη μεταξύ τους απόσταση. Υποθέτουμε πως ήταν γυναικά. Αυτοκόλλητες πεταλούδες σχηματίζουν ένα σταυρό, η φιγούρα του Χριστού, τα τριαντάφυλλα, η ροζ κουρτίνα, ένα ζευγάρι που αγκαλιάζεται, στοιχεία που προϋπήρχαν επάνω στους τοίχους οδηγώντας τον καλλιτέχνη σ’ αυτήν την υπερρεαλιστική σύνθεση με το αιωρούμενο τραπέζι. «Είδα πίστη και αγάπη. Ένας άνθρωπος που ψάχνει όπως εμάς από κάπου να πιαστεί για να συνεχίσει τη ζωή του, που μέσα από την πίστη και την αγάπη αναζητά τη λύτρωση», όπως εξομολογείται ο ίδιος, μιλώντας για το έργο του. Έ

να πολύ δυνατό σχόλιο επάνω στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πώς αυτά απομονώνουν τελικά τον χρήστη επιχειρεί να κάνει ο Δημήτρης Αγαθόπουλος με τα «Αδρανή σώματα». Δημιούργησε ψηφιακές οπτικοποιημένες λούπες που απεικονίζουν την ψυχική κατάσταση στην οποία επέρχεται ο χρήστης, χρησιμοποιώντας, μάλιστα, τον ίδιο αλγόριθμο με τον οποίο λειτουργούν τα ίδια αυτά μέσα. «Ο χρήστης απομονώνεται από τα μεταδεδομένα που δημιουργούν οι αναζητήσεις του, αφού ένας αλγόριθμος τον τροφοδοτεί συνέχεια με το υλικό αυτό, επιβεβαιώνοντας τις αναζητήσεις αλλά και τις απόψεις του, φέροντας την απομόνωση. Ένας κλωβός της αντήχησης όπου όλοι συμφωνούν, αντικαθιστώντας τα πραγματικά συναισθήματα με προσομοιωμένες απολαύσεις», μας λέει χαρακτηριστικά για το έργο του, συμπληρώνοντας πως όχι μόνο στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα, έχουν δημιουργηθεί δομές απεξάρτησης από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Ποτέ άλλοτε οι στέγες των σπιτιών των ανθρώπων δεν ήταν τόσο κοντά η μια στην άλλη όσο είναι σήμερα, και ποτέ άλλοτε οι καρδιές των ανθρώπων δεν ήταν τόσο μακριά η μια από την άλλη, όσο είναι σήμερα…», η φράση αυτή από το «Ζητείται ελπίς» του Αντώνη Σαμαράκη που είδα κάπου αναρτημένη στην έκθεση μου ήρθε στο νου με αφορμή το έργο αυτό κι έρχεται να επισφραγιστεί με μια συμβολική… κηδεία, ως μια μεταφορά του τέλους των αξιών που θα μπορούσαν να μας κρατήσουν στη ζωή ως ανθρωπότητα. Ένα φέρετρο που φέρει τη σημαία των ΗΠΑ, τοποθετείται εντός της αίθουσας, παραπέμποντάς μας στο απόλυτο καπιταλιστικό σύμβολο απ’ όπου εκπορεύεται όλη αυτή η οικονομική συνθήκη της ξέφρενης καταναλωτικής μανίας, με τον άνθρωπο να κινείται σαν νεκροζώντανος επάνω στη γη... «Η άνευ όρων υποταγή στις προσταγές του καταναλωτισμού, θρυμμάτισε τη δύναμη των ιδεολογιών και συγχρόνως την ευαισθησία μου απέναντι στον άλλον. Είμαι πλέον μόνος, δίχως άλλες ευκαιρίες», σημειώνει ο καλλιτέχνης De Fenil.

Με τον θάνατο στη φυσική του, όμως, υπόσταση ασχολείται και ο Θοδωρής Ζαφειρόπουλος με μια αφαιρετική εγκατάσταση, ένα έργο που κραυγάζει μέσα στη σιωπή του. Μια ανθοστήλη με μαραμένα λουλούδια σε μια γωνιά του δωματίου κι ένας προβολέας γηπέδου επάνω της, δίνουν το στίγμα της απόλυτης μοναξιάς όπως τη βίωσε ο καλλιτέχνης με τον θάνατο του πατέρα του. Η ανθοστήλη είναι φερμένη από το μνήμα κι ίσως το φως να έχει εδώ διττή σημασία: τη μοναξιά της απώλειας, μα και το φως που αφήνουν στην ψυχή μας οι άνθρωποι που αγαπήσαμε.

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου κλόνισε κάποτε και τον Μάριο Σπηλιόπουλο, καθηγητή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, οδηγώντας τον σε εφιάλτες. Εφιάλτες, όχι μόνο από αυτούς που βλέπεις τη νύχτα, αλλά και τη μέρα, μια συνθήκη τρόμου από την οποία η τέχνη, τελικά, τον βοήθησε να βγει, όπως ο ίδιος εξομολογείται. Οι εφιάλτες αυτοί ανασύρθηκαν από τη μνήμη του κι ήρθαν στο φως, έγιναν ζωγραφιές που αναρτήθηκαν μέσα σε φωτεινό πλαίσιο στους τοίχους αυτού εδώ του δωματίου, τριγύρω από το κρεβάτι. Κάποιου είδους εξορκισμός από την πλευρά του καλλιτέχνη, μια κίνηση απελευθερωτική, όπως η ίδια η τέχνη σημαίνει μέσα από την αλήθεια της.

«Μια χαραμάδα φως» είναι και ο τίτλος του έργου του Μιχάλη Μανουσάκη, καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ. Μια σχισμή φωτός διαφεύγει από τη μισόκλειστη πόρτα ενός δωματίου. Το φως χτυπά στον τοίχο του διαδρόμου, όπου ο καλλιτέχνης τοποθετεί τελικά το έργο του. Ίσως μια νότα αισιοδοξίας, μια απόπειρα φυγής, με ένα ανάγλυφο ζωγραφικό έργο σε ξύλο, που απεικονίζει ένα κεφάλι που ακουμπά σε μια σκάλα και μια βάρκα. Μια σκάλα που θα το ανεβάσει ψηλά ή μια βάρκα που θα το πάρει σε τόπους άγνωστους τόπους…

Με μια βάρκα έφτασε και πριν πολλά χρόνια ο καλλιτέχνης Παναγιώτης Τανιμανίδης στον φάρο της Φολεγάνδρου, σε μια προσωπική του εμμονή να ανακαλύψει την ταυτότητα των φάρων της Ελλάδας. Αιώνιο σύμβολο της εκούσιας μοναξιάς, αλλά και του φωτός, ο «Φάρος» αποτελεί μια εγκατάσταση πληθωρική, γεμάτη από συμβολισμούς και μηνύματα. Έχει διανθιστεί με πάρα πολλά στοιχεία: δελφίνια, καθρέφτες, αλλά και γιγάντια ξυράφια με αναγραφόμενα μηνύματα περί μοναξιάς… Είναι ο πιο ωραίος φάρος της Ελλάδας, κατά τον Τανιμανίδη, όπου θα μπορούσε να ζήσει και ο ίδιος μόνος όπως εξομολογείται.

Αναγωγή στο ταξίδι και την ελευθερία του νου κάνει και ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γιώργος Γυπαράκης, καθηγητής εικαστικών στο Μετσόβειο Πολυτεχνείο, με τον «άνθρωπο-βαλίτσα» ή τη «σκέψη που ονειρεύεται», όπως ονομάζει ο ίδιος το έργο του. Τελικά ποιος κουβαλάει ποιον στο έργο αυτό, αναρωτιέται ο θεατής, το σώμα τη βαλίτσα ή η βαλίτσα το σώμα, το οποίο μοιάζει βαρύ, ασήκωτο – ενώ ένα πουλί από πάνω καλεί και τους δυο σε ένα ταξίδι, ίσως σε μια άλλη πραγματικότητα (;) «Όταν κλείνουν τα μάτια, η λυτρωτική διαδικασία του στοχασμού καταργεί την ακινησία. Το δωμάτιο ανοίγει. Οι τοίχοι φεύγουν. Δρόμοι παντού. Το ταξίδι ξεκινά», σημειώνει ο καλλιτέχνης.

«Το κουκούλι» αντλεί έμπνευση από τη μαύρη σφίγγα που ζει μόνη στη φύση, κατασκευάζοντας το κουκούλι της με πηλό. Ο Τζίμης Χύτας βρήκε τα κουκούλια αυτά διάσπαρτα στους χώρους του νοσοκομείου, τα μάζεψε κι αφού τα μελέτησε έφτιαξε ένα μεγάλο κουκούλι-αναφορά στον άνθρωπο που ζούσε μόνος στο δωμάτιο αυτό, αλλά και στο κουκούλι που φτιάχνει ο καθένας από μας προκειμένου να προστατευτεί από τους άλλους, μένοντας τελικά μόνος. Κάποιου είδους «Κέλυφος», όπως ονομάζεται και η εγκατάσταση της Μαρίας Σχινά, που αναδεικνύει την τάση του σύγχρονου ανθρώπου για απομόνωση. «Ο καθένας δημιουργεί έναν κόσμο μέσα στον οποίο αισθάνεται σιγουριά και ασφάλεια. Ζώντας μέσα σ’ αυτόν θεωρεί ότι μπορεί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες τη ζωής, όμως τελικά μπορεί και να είναι η φυλακή του», σημειώνει η καλλιτέχνις.

«Εγώ» του Κώστα Τηλιγάδη.
«Κέλυφος» της Μαρίας Σχινά.
«Άτιτλο», Τάκης Γερμενής, ζωγραφική εγκατάσταση.
«Η σκέψη που ονειρεύεται» του Γιώργου Γυπαράκη, καθηγητή εικαστικών στο Ε.Μ.Π.
«Τα χέρια μας έγιναν κουπιά και τα κουπιά μας χέρια», Εργαστήρια Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης ΨΝΑ Δαφνί.

«Αν σε αντιμετωπίσω σαν αυτό που είσαι ικανός να γίνεις, θα σε βοηθήσω να το πετύχεις».

Η δυναμική του Μαζί

Ίσως δεν υπάρχει καλύτερη εισαγωγή για το πέρασμα στην ενότητα του «Μαζί» που αφορά στη συλλογικότητα, στην αλληλεγγύη, στη δύναμη της συνεργασίας. Στην ενότητα αυτή, η έκθεση ενσωματώνει και έργα θεραπευομένων ασθενών τα οποία συνομιλούν με αυτά των προσκεκλημένων καλλιτεχνών. Τι είναι σπίτι; Ποιες είναι οι ρίζες μας και ποια η σχέση μας με αυτές; Ποιο το χέρι που σε βοηθάει; Πόσο εύκολα μπορούμε να κρίνουμε έναν άνθρωπο; Είναι μόνο κάποια από τα ερωτήματα στα οποία θέτει η ενότητα. Κι αξίζει οπωσδήποτε να αναφέρουμε τα «100 κουπιά» από γύψο και κερί, που ζωγράφισαν τα μέλη των Εργαστηρίων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης του ΨΝΑ Δαφνί για το κουπί που τραβάει ο καθένας μας στη ζωή, το Εργαστήριο 10ο αλκοολικών και το συλλογικό έργο «Άδεια μπουκάλια γεμάτα ζωή» και τέλος την έκθεση ληπτών υπηρεσιών υγείας του 18 ΆΝΩ «Ο δρόμος για το σπίτι», που φωτογραφίζουν τη διαδρομή τους ως την απεξάρτηση...

Ζητήματα όπως η μεταμόσχευση οργάνων, η φύση και πώς την καταστρέφουμε, οι εκδιδόμενες γυναίκες, το στίγμα και πως όλα τα πλάσματα του θεού είναι ίδια, το «Έπος του Γκιλγκαμές» για την αιωνιότητα που δεν είναι άλλη από τις πράξεις που θ’ αφήσουμε πίσω μας – ένας διατομικός διάλογος σε κάθε δωμάτιο ανάμεσα σε καλλιτέχνες και ασθενείς που εκφράζονται και συνομιλούν μέσα από την τέχνη…

Προς το τέλος, τρία δωμάτια από τα εργαστήρια κεραμικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που επιμελήθηκε ο Γιώργος Αλεξανδρίδης, καθηγητής της Α.Σ.Κ.Τ, όπου και θα συναντήσω τη γλύπτρια Ελευθερία Παπαδουράκη. Η Ελευθερία αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές της στην Α.Σ.Κ.Τ., αφού η τέχνη ήταν αυτή που πραγματικά μιλούσε στην ψυχή της και συμμετέχει εδώ με δυο κεραμικά έργα που ονομάζει «Όλον Ι & ΙΙ». Μιλούν για τον κατακερματισμό του εαυτού και τη διάσπασή του σε μικρότερα ασύμμετρα κομμάτια που αποσυνθέτουν το όλον. Όμως, τα κομμάτια ενώνονται ξανά δημιουργώντας τελικά ένα νέο και αδιάσπαστο Όλον. Να αγκαλιάσουμε τις πληγές μας, θα έλεγε κανείς, να τις συμπεριλάβουμε σε ένα ενιαίο κι αδιαίρετο σύνολο, «έτοιμο να περιπλανηθεί ακέραιο σε καινούριες μνήμες» όπως η ίδια πολύ εύστοχα σημειώνει. «Αυτή είναι για μένα η δεύτερη ευκαιρία», θα μου πει αναφορικά με τη δύναμη της ανασυγκρότησης που όλοι έχουμε μέσα μας, μα και για τη σημασία της τέχνης ως μορφή θεραπείας στη διαδικασία αυτή…

«Μη μου άπτου»

Ένα νεογνό σε τόπο αλλόκοτο, ουτοπικό, αιωρείται πιασμένο από ένα νήμα. Είναι «Όλος ο πόνος του κόσμου», το έργο του Εμμανουήλ Μπίτσου και της Σταματίας Χατζηιωάννου, «ένα ιδιότυπο κουκλοθέατρο όπου ο παλιός και κουρασμένος κόσμος της δυαδικής οργάνωσης καταρρέει δίνοντας τη θέση του, σε ένα αύριο ακατάτακτο και ολότελα ρευστό…» Αλλού, είναι ο εαυτός που διαρκώς αλλάζει στις «Απόπειρες προσδιορισμού» του Βασίλη Γκούμα. Χώμα από τον Γράμμο γεμίζει ένα ολόκληρο δωμάτιο, στο έργο «μια περιπατητική διαδικασία» του Γιάννη Ζιώγα, ένας μαύρος κύκνος αναζητά τη θέση του σ’ ένα οικοσύστημα που τον εξωστρακίζει, ενώ στην άκρη ενός διαδρόμου μια λιτή μα εξαιρετικά δυνατή σύνθεση από αγιογραφίες με κενά πρόσωπα στον τοίχο και στρατιωτικά κράνη στο έδαφος ‘φωνάζουν’ «Μη μου άπτου». Διαπιστώνω πως είναι το έργο του εμπνευστή της έκθεσης Κωνσταντίνου Κανταρτζή, ο οποίος επιμελήθηκε και την ενότητα του «Μαζί». Είναι ο ίδιος που εμπνεύστηκε και επιμελήθηκε τη έκθεση ομαδική έκθεση «Στίγμα/Stigma» την περασμένη χρονιά στο Δρομοκαΐτειο, όπου και πάλι ασθενείς Ψυχιατρικών Ιδρυμάτων συνυπήρχαν με τα έργα τους δίπλα σε εικαστικούς καλλιτέχνες.

Ο ήλιος πέφτει σ’ ένα από τα δωμάτια των ασθενών που έμειναν κενά, μα μόνο άδεια δεν είναι. Μια ακόμη πολύχρωμη πεταλούδα στον τοίχο, ο ήλιος που δύει βάφοντας τον ουρανό πορτοκαλί πίσω από τα συρματοπλέγματα, φθαρμένοι καθρέπτες κάτω από τα ψυχρά φώτα, η νύχτα που εδώ μοιάζει να πέφτει πιο βαριά, η σιωπή εκκωφαντική, τα συναισθήματα που πάλλονται σαν να κραυγάζουν… Για το τέλος του ιδιότυπου αυτού ταξιδιού θα κρατήσω τη φράση του Αριστοτέλη που βρήκα αναρτημένη σε έναν από τους χώρους της έκθεσης, πως «η φύση δεν κάνει τίποτα ατελές, ούτε μάταιο», μα και τα λόγια του Γκαίτε που υπογραμμίζουν την αξία της ψυχοθεραπευτικής πράξης, ιδιαίτερα σ’ αυτήν την ταχέως μεταβαλλόμενη εποχή που οι δομές ψυχικής υγείας στη χώρα μας υποβαθμίζονται· πως «αν σε αντιμετωπίσω σαν αυτό που είσαι ικανός να γίνεις, θα σε βοηθήσω να το πετύχεις».

Η Ελευθερία Παπαδουράκη με τα έργα της «Ολον ! &!!».
Στιγμιότυπο από τη χορευτική performance «το χάρτινο σπίτι» σε εικαστική εγκατάσταση του Β. Ντάφλου.
Τσάκνη Δέσποινα, «Μισοάδειο ή μισογεμάτο».
Ηλιοβασίλεμα στο Δαφνί.

Προτάσεις